[editor's note: self description of the Berlin Biennial, text written for the Poster distributed in the Hybrid Workspace -th]

Berlin biennale

At the invitation of the documenta x, and in dialogue with its general themes, the Berlin biennale for Contemporary Art initiated the Hybrid WorkSpace project for the Orangerie. The Hybrid WorkSpace provides an open environment for interested groups and invited guests to access different modes of presentation and communication. The Hybrid WorkSpace is a place for independent editorial work, it is an experimental pin board, a discursive archive, and a laboratory. This project functions as a window onto the first Berlin biennale - an exhibition positioned in time as well as in space. A second iteration of the Hybrid WorkSpace will occur next year in the city of Berlin. An international initiative, the Berlin biennale is seeking to establish a new model for the contemporary art exhibition positioned within a major Metropolis. From now until the end of 1998, the Berlin biennale will take place in different sites - both geographic and media-oriented - within and around the city of Berlin. The core event of the Berlin biennale will be constituted by a series of independent exhibitions held in Berlin during the autumn of 1998. Also discrete and disjunctive, these exhibitions will comprise an integral whole that - like the contemporary metropolis - is informed by fragmentation, juxtapositions, and fields of tension. The curators of the Berlin biennale are Klaus Biesenbach, Kunst-Werke Berlin and PS1 Museum, New York, Hans Ulrich Obrist, Musee d'Art Moderne de la Ville Paris and museum in progress, Wien, and Nancy Spector, Guggenheim Museum New York. Berlin biennale of Contemporary Arts is a non-profit, registered association organising in collaboration with Kunst-Werke Berlin an other institutions the first Berlin biennale.

Special thanks are owed to Eberhard Mayntz, whose generous patronage has made the Hybrid WorkSpace possible.

Vorstand/Board: Eberhard Mayntz (Vorsitzender/Chairman), Anette Giebel-Weber, Raymond Learsy, Klaus Biesenbach (Kuenstlerischer Leiter/Artistic Director)
Adresse/Adress: Auguststrasse 69, 10117 Berlin
Tel: ++ 49-30-28 59 91 48. Fax: ++49-30-28 59 91 50
e-mail:office@berlinbiennale.de
Koordination/Co-ordination: Martina Bohne

Berlin biennale

Auf Einladung der documenta X und im Dialog mit ihren zentralen Themen hat die Berlin biennale fuer zeitgenoessische Kunst den Hybrid WorkSpace in der Orangerie realisiert. Der Hybrid WorkSpace stellt Moeglichkeiten zu den unterschiedlichsten Arbeits-, Praesentations- und Kommunikationsformen bereit und bietet diese interessierten Gruppen und eingeladenen Gaesten zur Benutzung an. Der Hybrid WorkSpace ist ein unabhaengiger redaktioneller Raum, eine experimentelle Pinnwand, Diskursarchiv und Labor. Berlin wird im naechsten Jahr die zweite Station des Hybrid WorkSpace sein. Das Gemeinschaftsprojekt weist damit als Fenster auch auf die fuer das naechste Jahr geplante Berlin biennale hin. Die Berlin biennale ist eine internationale Initiative, die versucht, eine zeitgenoessische Ausstellungsform innerhalb einer Grossstadt zu entwickeln und soll bis Ende 1998 in zeitlicher Abfolge an verschiedenen Orten und Medien vor allem in Berlin stattfinden. Als Hauptereignis der Berlin biennale sind eine Reihe von Ausstellungen fuer Berlin im Herbst 1998 geplant. Dabei wird es im Sinne einer unverbunden zusammenhaengenden Grossausstellung darum gehen, zwischen unabhaengigen Teilen Beziehungsfelder herzustellen. Jede einzelne Ausstellung kann fuer sich allein betrachtet werden, in der Abfolge entsteht ein Geflecht aus Ueberlagerungen und Spannungsfeldern. Die Kuratoren der ersten Berlin biennale sind Klaus Biesenbach, Kunst-Werke Berlin und PS 1 Museum New York; Hans Ulrich Obrist, Musee d'Art Moderne de la Ville Paris und museum in progress, Wien, und Nancy Spector, Guggenheim Museum New York. “Berlin Biennale fuer zeitgenoessische Kunst" ist ein eingetragener gemeinnuetziger Verein, der in Kooperation mit den Kunst-Werken Berlin und anderen Institutionen die erste Berlin biennale organisiert.

Ein besonderer Dank gilt Eberhard Mayntz, der in Form einer Patronage den Hybrid WorkSpace moeglich gemacht hat.



[c r e d i t s]